PROFILFAG

Profilfagene er boglige/praktiske fag og inddelt i halvårsmoduler. Der skal vælges 2 moduler, og der er 5 fag at vælge imellem; MEDBORGERSKAB, FORFATTERSPIRREN, MEDIEVIDENSKAB, SCIENCE & INNOVATION.

Medborgerskab
Kultur, dannelse og filosofiske retninger. Kom med ind bag de gamle tænkeres verden og lær at forstå din rolle i det senmoderne samfund. Du vil komme omkring ideer og tanker, der vil være medvirkende til at du udvikles som dele hele menneske du er. Her er du en vigtig medspiller i timerne og du skal være aktiv i debatterne.

Forfatterspiren
Udforsk din indre forfatter og journalist. Bliv skarpere på de skriftlige genrer og lad dig fordybe i sproget og ordenes forunderlige verden, hvor billeder og holdninger skabes. Her får du både mulighed for at arbejde med bundne skriveøvelser som vi sætter i gang, men du skal også selv nå at skrive en roman… Eller bare nogle digte, noveller, essays, artikler mm.

Medievidenskab 1
I første halvår skal du bygge (eller udbygge) din egen hjemmeside, der udbygges løbende med produktioner gennem hele forløbet. Vi vil agere som APP-patrulje, hvor vi vil afprøve diverse APP’s og efterfølgende komme med anbefalinger til morgensang. Vi skal også udarbejde postkort og plakater i et forløb om grafik. Endelig sætter vi fokus på netetik. Forløbet afsluttes med et selvvalgt projekt, der skal vises til morgensang.

Medievidenskab 2
I andet halvår skal vi prøve kræfter med programmering. Sammen skal vi blive klogere på, hvad programmering er, og hvad man kan bruge det til. Derudover vil vi arbejde med søgning på nettet og forhåbentlig lære at svare på spørgsmålet ’hvordan bruger jeg Google til noget relevant?’ Vi vil desuden lave et fotoforløb, hvor vi på basisniveau vil lære at tage gode billeder. Endelig sætter vi fokus på netetik. Forløbet afsluttes med et selvvalgt projekt, der skal vises til morgensang.

Science
I science i år, vil vi starte med at kigge på sværhedsgraden i at gengive en programmering af en robot. Vi vil bruge Lego mindstorm til dette og opgaven vil hedde: Kan i gøre dette? I små grupper programmerer I jeres robot til at lave flere forskellige ting, hvorefter I optager det på video og sender til et af de andre hold i klassen. Gruppen der modtager videoen skal så prøve at programmere deres robot til at gøre det samme. Derefter vil vi arbejde med vindskolen. Vi skal undersøge vindmøller. Hvad får en vindmølle til at dreje rundt – hvordan virker en vindmølleprofil? Hvordan bliver vindens energi omdannet til strøm i vores stikkontakter og hvorfor står der så mange vindmøller ude i vandet?

Innovation
Udforsk din indre iværksætter! Vi arbejder med udvikling af en ny idé og dens virke i praksis. Der kan fx være tale om nye tekniske løsninger, rutiner og fremgangsmåder, hovedsaglig med udgangspunkt i elevernes egen hverdag. Desuden vil innovations også byde på intruktion til hvordan man finder sin rette målgruppe, også derved at kunne markedsfører og reklarmere efter det. Det centrale ved en innovation er, at den som ny idé får en faktisk anvendelse.